De 6 læreplanstemaer

”Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i seks læreplanstemaer samt mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring. Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø under­støtter børns brede læring inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer.”

Kerneopgaven i dagtilbud er at sikre barnets læring, trivsel, udvikling og dannelse. Det pædagogiske arbejde planlægges med udgangspunkt i de seks læreplanstemaer og mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og barnets læring.

Læringsmiljøet skal til enhver tid tage udgangspunkt i den aktuelle børnegruppes sammensætning, kerneopgaven og med udgangspunkt i barnets perspektiv.

Læringsmiljøer er hele dagen – alle dage. Enhver form for samvær er at betragte som et læringsmiljø.

I vores praksiseksempler arbejder vi med det pædagogiske læringsmiljø og læreplanerne i forhold til tre perspektiver på det pædagogiske arbejde – rutiner, vokseninitierede aktiviteter og leg.

Når der i praksisbeskrivelserne står ”vi/ voksen”, menes der det pædagogiske personale.