Inddragelse af lokalsamfund

Inddragelse af lokalsamfundet

”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børn.”

Som led i arbejdet med den pædagogiske læreplan skal dagtilbuddet overveje, hvordan lokalsamfundet i form af fx skoler, biblioteker, museer, idrætstilbud og -faciliteter, plejehjem, erhvervsliv mv. kan inddrages med henblik på at styrke dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø.

Dagtilbuddet skal endvidere overveje om et samarbejde med fx ældre medborgere, skolebørn fra mellemtrinnet og udskolingen eller andre frivillige i lokalsamfundet, der ønsker at bidrage med en særlig viden eller interesse inden for eksempelvis natur, sport, musik, sundhed eller håndværk, kan bidrage til at styrke arbejdet med pædagogiske læringsmiljøer.

Vi inddrager lokalsamfundet i arbejdet med at skabe pædagogiske læringsmiljøer for børn. Det kommer til udtryk ved:

Skabe paralleller mellem læringsmiljøet i institutionen og lokalområdet

Vi benytter de muligheder vi har. Det kan blandt andet være hal, plejehjem, skoler og natur.

Børnenes forståelse af lokalsamfundet

Styrkelse af identitet i forhold til lokalsamfundet

Pædagogiske overvejelser i forhold til at skabe pædagogiske læringsmiljøer, der skaber merværdi.