Kommunikation og sprog”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale. Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.” |
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
Dette understøttes pædagogisk ved at
Vi tilrettelægger læringsmiljøet så det altid understøtter den aktuelle børnegruppes kommunikative og sproglige udvikling
Vi arbejder med sprogligt og kommunikativt fokus hele dagen og i alle sammenhænge – rutiner, aktiviteter og leg
Vi understøtter børnenes refleksive kompetencer til deres omverden og hinanden
Vi formulerer os ressourceorienteret, med omhyggelighed og er gode rollemodeller
Praksiseksempler
Beskrivelse af hvordan vi arbejder med gentagelser til udvikling af barnets sprog og kommunikation
Børns sprog udvikles ved dialog, ved at lytte og fortælle.
Vi er lyttende, interesseret, nysgerrig på barnets initiativer med øje for barnets nærmeste udvikling.
Der skabes et læringsmiljø, hvor der kan indgå sproglege, fagtelege, fantasilege eller dialogisk læsning.
Dagligdagens rutiner understøtter genkendelighed, gentagelser, som styrker barnets evne til at sætte ord på.
Praksiseksempel: Dialogisk læsning
Vi arbejder med dialogisk læsning i små grupper. Gennem dialogisk læsning udvikles barnets nysgerrighed ved at den voksne fx stiller åbne spørgsmål.
Den voksnes rolle er at være nysgerrig, lyttende og reflekterende sammen med børnene. Forløbet kan afsluttes med en kreativ proces.
Den kreative proces kan eventuelt være at der læses Rødhætte og ulven, derefter se den på film og børnene fremviser eventyret ved brug af hånddukker eller som teaterforestilling.
Beskrivelse af hvordan vi arbejder med Kommunikation og sprog når børnene støttes i konfliktløsning
Ved konflikter mellem børn er de voksne tilgængelige og parat til at guide. Det er vigtigt, at afvente om børnene selv kan løse konflikten eller om de har brug for hjælp.
Børnene får hjælp til at sætte ord på det skete, og der tales om, hvad de kan gøre i stedet. Der guides i forskellige løsningsstrategier fx vise STOP-tegnet, sige fra eller hente en voksen.
Med tiden mestrer mange af børnene konflikterne selv ved hjælp af løsningsstrategierne og de bliver bedre til at sætte ord på egne følelser.