Børnefællesskaber

Fællesskaber udgøres af dem vi er, og det vi laver sammen. Alle børn i dagtilbud skal føle sig, som en værdsat del af et fællesskab, og fællesskaberne skal have noget at byde på for alle børn.

Leg, læring, udvikling og dannelse sker i børnefællesskaber, som de voksne sætter rammerne for. Dagtilbuddets hverdag skal skabe rum til at børn kan indgå i både kendte og nye relationer på tværs af alder, køn og kultur. Det er det pædagogiske personale og ledelsens opgave at skabe balancen mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.

Den pædagogiske praksis, der er hos os, og som understøtter udviklingen af både børnefællesskaber og det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig kommer til udtryk ved:

Alle børn har mindst en god ven

Relationer på tværs af alder og stuer

Ligeværd

Positionering

Større og mindre fællesskaber

Tydelige rammer

Justering af praksis i forhold til hvad der virker

Fællesskaber med større forældreinddragelse

Åbne og lukkede fællesskaber

Medarbejdere beskriver i nedenstående udsagn, hvordan børnefællesskaber udvikles og organiseres:

Vi forpligter os til at have et øget fokus på, at alle børn har mulighed for at være i børnefællesskaber, der giver mening for det enkelte barn.

Alle børn føler sig som værdifulde og værdsatte i fællesskaber.

Børnene er i små grupper, sammensat efter interesser og behov.