Alsidig personlig udvikling”Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.” |
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
Dette understøttes pædagogisk ved at
Vi tilrettelægger læringsmiljøet så det understøtter barnets muligheder for at indgå i relationer og fællesskaber
Vi sætter ord på barnets initiativ, behov og følelser i et ressourceperspektiv
Vi understøtter barnets muligheder for at sige til og fra i legen
Vi omtaler barnet ved navn for at styrke barnets identitetsfølelse
Vi udfører relations kompetente handlinger og er gode rollemodeller
Praksiseksempler:
Beskrivelse af rutine omkring selvhjulpenhed i garderoben
I forhold til positionering er der voksne tilstede i garderoben, som placerer sig synligt og er klar til at hjælpe og guide barnet, der henvender sig. Opmærksomheden rettes på barnet, der har brug for hjælp.
Der er opmærksomhed på at skabe et roligt og overskueligt læringsmiljø og møde barnet ved nærmeste udviklingszone.
Barnet motiveres til selvhjælp og der opfordres ligeledes til, at børnene hjælper hinanden.
Anerkendelse og ros gives ved små succeser. Vi ser det enkelte barn og dets mestring.
Beskrivelse af hvordan vi arbejder med omsorg og tryghed ved opstart af nye børn
For at skabe tryghed for barnet og forældrene, får det enkelte barn tilknyttet en kontaktperson.
Kontaktpersonen sørger for rundvisning og opstartssamtale. Der tages udgangspunkt i barnets og forældrenes behov. Vi bruger vores faglighed i guidning af forældrene i indkøringsperioden. Her er det vigtigt, at huske barnets perspektiv.
I starten er det kontaktpersonen, der er sammen med barnet, så det kan føle sig trygt. I den første tid tydeliggøres, hvem der tager imod barnet om morgenen, så både barn og forældre er trygge ved situationen.
Det er kontaktpersonens opgave, at videregive oplysninger om barnet og familien til kollegaerne.
Fremover er det kontaktpersonen, der afholder forældresamtaler og tager kontakt til PPR, sundhedsplejerske mm, hvis der er behov for det.
Er barnet trygt ved én voksen, har barnet bedre forudsætninger for at danne relationer til det øvrige personale og børn fremadrettet.